در مورد عسل خام چه می دانید


 

عسل خام و معمولی به طور متفاوتی فراوری می شود. عسل خام فقط قبل از بطری شدن صاف می شود. در نتیجه بیشتر مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید را که به طور طبیعی در آن وجود دارد، حفظ می کند.


عسل یک شربت غلیظ و شیرین به شمار می رود که توسط زنبورهای عسل ساخته شده است. این ماده گیاهی با ترکیبات گیاهی سالم غنی شده است و به همین علت خواص فوق العاده ای برای انسان به همراه دارد. اما آنچه در مورد عسل طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد این است که کدام نوع عسل، خام یا معمولی، سالم ترین و بهترین نوع عسل طبیعی است؟

برخی معتقدند عسل خام برای سلامتی بهتر است. این در حالی است که برخی دیگر ادعا می کنند هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. در این مطلب به نکاتی در مورد عسل خام و عسل معمولی پرداخته ایم. هخمچنین در مطلبی مجزا به تفاوت های این دو نوع عسل اشاره کرده ایم تا بتوانید با دید بازتری نسبت به خرید عسل طبیعی اقدام کنید.

عسل خام چیست؟
عسل خام یا Raw Honey به عنوان عسل به همان صورتی که در کندو وجود دارد شناخته می شود. این محصول با استخراج عسل از لانه زنبوری کندو و ریختن آن روی مش یا پارچه نایلونی به دست می آید. عسل بر روی پارچه یا یک صافی ریخته می شود تا از ناخالصی هایی مانند موم زنبور و زنبورهای مرده جدا شود. پس از اینکه مواد غیر مرتبط از عسل جدا شد، عسل خام بطری می شود و آماده برای عرضه خواهد بود.

از طرف دیگر، تولید عسل معمولی چندین مرحله دیگر قبل از بطری شدن دارد. برای مثال فیلترکردن یا پاستوریزه کردن عسل طبیعی از جمله اقداماتی است که در عسل معمولی مورد توجه قرار می گیرد.پاستوریزاسیون فرآیندی است که با استفاده از گرمای زیاد، مخمر موجود در عسل را از بین می برد. این موضوع کمک می کند تا عمر مفید عسل بیشتر شده و نرم تر از حالت خام شود.همچنین تصفیه بیشتر، ناخالصی هایی مانند زباله ها و حباب های هوا را از بین می برد تا عسل به مدت طولانی تری به عنوان یک مایع سالم بماند. این موضوع از نظر زیبایی شناختی برای بسیاری از مصرف کنندگان جذاب است .

بعضی از عسل های تجاری نیز با استفاده از اولترافیلتراسیون پردازش می شوند. این فرآیند بیشتر از روش های گفته شده عسل طبیعی را پالایش می کند تا شفاف تر و یکدست شود؛ اما همین کار می تواند مواد مغذی مفیدی مانند گرده گل، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها را از بین ببرد.علاوه بر این، برخی از تولید کنندگان ممکن است قند یا شیرین کننده ها را به عسل اضافه کنند تا هزینه ها را کاهش دهند. این موضوعی است که در عسل خام اتفاق نمی افتد و تنها در عسل های معمولی در برخی موارد نادر اتفاق می افتد.

عسل خام با عسل ارگانیک متفاوت هستند
عسل های خام و ارگانیک در کشورهای مختلف دارای مقررات مختلفی هستند. عسل که به عنوان خام طبقه بندی می شود هیچ گونه فراوری یا عملیات پاستوریزاسیون بر روی آن انجام نشده است. در مقابل، عسل ارگانیک باید از مزرعه زنبور عسل ارگانیک تهیه شده و بر اساس استانداردهای دامی ارگانیک وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) باشد. البته این تعریف می تواند در کشورهای دیگر مثل ایران متفاوت در نظر گرفته شود.

این بدان معناست که زنبورها، گل ها و عسل ها مجاز به تماس با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی و سایر عوامل مغایر معیارهای USDA نیستند. با این حال، هیچ قاعده خاصی وجود ندارد که بگوید عسل ارگانیک تولید شده در شرایط بیان شده، نمی تواند پاستوریزه یا پردازش شود. حداقل در ایالات متحده، عسل ارگانیک نیز ممکن است پاستوریزه و فرآوری شود.

به طور خلاصه می توان گفت که عسل خام و ارگانیک در کشورهای مختلف دارای مقررات مختلفی است. در ایالات متحده، هیچ قانونی وجود ندارد که عسل ارگانیک را نمی توان پاستوریزه یا فرآوری کرد. در نتیجه یک عسل ارگانیک ممکن است خام نباشد. همینطور که یک عسل خام ممکن است شرایط ارگانیک بودن را طی نکرده باشد.

آیا خوردن عسل خام خطرناک است؟
عسل خام می تواند حاوی اسپورهای باکتری Clostridium botulinum باشد. این باکتری مخصوصاً برای نوزادان یا کودکان زیر یک سال مضر است. چنین باکتری ممکن است باعث مسمومیت با بوتولیسم شود که منجر به فلج تهدید کننده زندگی می شود.با این حال، بوتولیسم در بزرگسالان سالم و کودکان بزرگتر از 1 سال بسیار نادر است. با افزایش سن، روده به اندازه کافی توسعه می یابد تا جلوی رشد اسپورهای بوتولینوم را بگیرد. در نتیجه کودکان هستند که باید از خوردن عسل خام بپرهیزند.

به طور خلاصه می توان گفت که در حالی که عسل خام برای بزرگسالان سالم بی خطر است، این نوع عسل طبیعی می تواند برای نوزادان خطرناک باشد. عسل خام ممکن است حاوی اسپورهای باکتری Clostridium botulinum باشد که می توانند در روده نوزادان در حال رشد، پیشرفت کنند.

* هشدار: با همه این توصیفات، اگر بعد از خوردن عسل خام عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چگونه بهترین و سالم ترین عسل را انتخاب کنیم؟
وقتی نوبت به انتخاب بهترین و سالم ترین عسل می رسد، بهتر است به دنبال عسل خام باشید. عسل های خام پاستوریزه نیستند و از فیلتر عبور نمی کنند، فرایندی که باعث کاهش مواد مغذی آن می شود. درست است که عسل هایی که فراوری حداقلی روی آنها انجام شده، بد نیستند؛ اما سخت است بدانید که کدام یک از آنها با حداقل پردازش فراوری شده اند.

اگر به دلیل بافت عسل، یک عسل با فرآوری کمتر را ترجیح می دهید، بهتر است آن را از یک زنبوردار محلی خریداری کنید. البته باید دقت زیادی در هنگام خرید چنین عسل های به کار ببندید.به طور کلی وقتی قصد انتخاب عسل را داشته باشید، بهترین انتخاب شما عسل خام است. همانطور که گفته شد همه عسل های تجاری بد نیستند؛ اما دشوار است که بدانید کدام یک از آنها سالم و یا ناسالم بوده یا کیفیت لازم را دارند. البته این را با آزمایش می توان فهمید که البته کار چندان ساده ای نیست.

عسل خام و معمولی به طور متفاوتی فراوری می شود. عسل خام فقط قبل از بطری شدن صاف می شود. در نتیجه بیشتر مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید را که به طور طبیعی در آن وجود دارد، حفظ می کند. در مقابل، در تولید عسل معمولی مراحل مختلفی طی می شود که ممکن است مواد مغذی مفیدی مانند گرده گل موجود در عسل را از بین ببرد و سطح آنتی اکسیدان های آن را کاهش دهد.


منبع »   www.healthline.com/nutrition/raw-honey-vs-regular